JEJAK RISALAH DASAR-DASAR DA’WAH M. NATSIR
Bahagian
A
Islam
Agama Risalah Dan Da’wah
1.
Wahyu
memanggil fithrah, fithrah menghajatkan wahyu .
Islam
adalah agama risalah dan da’wah. Rasulullah s.a.w. diutus untuk seluruh ummat
manusia dalam surah Saba’ ayat 28 “dan tidaklah kami mengutuskan engkau
melainkan menjadi rasul untuk membawa berita gembira dan peringatan kepada
seluruh ummat manusia akan tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahuinya.
Dalam
pada itu, manusia juga mempunyai kecenderungan untuk turun martabat sampai
kepada nilai dan martabat jenis mahkluk yang lebih rendah, malah lebih rendah
lagi yakni apabila manusia mengabaikan, tidak memelihara, tidak mengembangkan
dan mempergunakan potensi jasmaniyah dan ruhaniyah itu sesuai dengan
sunnatullah yang berlaku.
2.
Hidup
Akhirat.
Dalam
pada itu wahyu menyingkapkan aka nada lagi bagi manusia sambungan hidup sesudah
mati yang bernama hidup akhirat. Hidup di taraf yang lebih tinggi. Bagi khaliq
yang menjadikan langit dan bumi dan semuanya yang ada diantaranya bagi khaliq
yang mampu menumbuhkan hidup dan menghentikan hidup dalam alam semesta ini
terus menerus, sesungguhnya bukanlah barang yang sulit untuk membangkitkan
hidup baharu disebelah sananya dari mati itu. dalam surah Al Ankabut ayat 19,
“tidak mereka perhatikan bagaimana Allah memulai menciptanya kemudian
diulanginya kembali sesungguhnya hal itu bagi Allah mudah berlaka”
Hanya
orang yang boleh membezakan antara khaliq dan mahkluk (tak kenal diri) yang
hatinya sudah beku membatu dan takabburlah yang akan bersikap sombong dan tidak
mahu menrima keterangan orang lain.
3.
Tujuan
hidup.
Adalah
tujuan hakiki iaitu mencari keredoan ilahi. Yang bermaksud hidup yang sebenar
hidup. Di mana kita mestilah mencari keredoaan Allah swt.
Risalah
Membina Peribadi Dan Ummat
1.
Tauhied dan
ibadah tempat bertolak
Muhammaad
saw sudah menyampaikan risalahnya. Dimulainya menyampaikan kepada sekelompok
ummat manusia di semenanjung Arabia ditengah-tengah siapa dia dilahirkan.
“Sesungguhnya
Aku adalah utusan Allah kepadamu khususnya dan kepada ummat manusia umumnya.
Sesungguhnya allah telah memerintahkan kepadaku supaya memanggilmu kamu
kepadanya demi firmannya “Berilah peringatan kepada kaum keluargamu yang
terdekat.
Di
bawah pimpinan ilahy dengan wahyu ilahy ditunjukkan risalahnya kepada seluruh
ummat manusia. Dipanggilnya aqal dengan makanan aqal dipanggilnya rasa dengan
makanan rasa dilepaskan ummat yang terperinci tadinya itu dari lingkungan
mental yang sempit dibawahnya kemedan kesadaran yang luas dibukaknya ruang
sejarah dibawahnya riwayat tentang timbul tenggelamnya ummat-ummat yang telah
lalu. Dibawahnya ibarat dan tamsil yang mudah difahamkan dengan fikiran dapat
ditangkap dengan rasa.
2.
Manusia
ijtima’te dan persoalannya.
Dalam
pada itu seseorang tidak boleh hidup bernafsu-nafsu seseorang diri.
Perikehidupan manusia hanya dapat berkembang maju dalam hidup berjama’ah.
Dengan meminjam bahasa yang sering dipakai di kalangan ilmu hayat dan ilmu
masyarakat. Hidup perseorangan dan hidup masyarakat berjalin yang satu
bergantung kepada orang lain. Bergitulah fitrah manusia.
Maka
seluruh risalah Muhammad saw berbeza dengan Risalah Rasul dan Nabi sebelumnya.
Dapat dipulangkan kepada tiga pokok :
1.
Menyempurnakan
hubungan manusia dengan khaliqnya
2.
Menyempurnakan
hubungan manusia dengan semasa manusia
3.
Mengadakan
keseimbangan antara kedua itu dan mengaktifkan kedua-duanya sejalan dan
berjalin.
Jejak
Risalah
1.
Peribadi
batu permata
Risalah
Muhammad saw tidaklah berakhir pada perumusan-perumusan kaidah-kaidah falsafah
yang universal dan abstrak yang dilepaskan mengapung di awang-awang untuk
dilihat dan dikagumi-dikagumi atau dalil-dalil theology untuk dikunyah-kunyah
sambil duduk.
Tujuan
risalah ialah untuk menghidupkan sempurnakan manusia sehingga benar-benar hidup.
Dua puluh tiga tahun lamanya Muhammad saw menyampaikan risalahnya, mewujudkan
kaidah-kaidah itu ditengah-tengah kekukatan jiwanya, dengan contoh dan teladan
dengan amal dan jihadnya dalam suka dan duka sampai risalahnya tumbuh wujud pada
pribadi-pribadi merek yang menerimanya.
Risalah
Muhammad saw membina pribadi sebagai mencetak rambut ummat yang mempunyai corak
dan tujuan hidup yang tentu-tentu. Hidupnya berisikan amal yang shaleh,
pancaran iman kedua kakinya terpancang di bumi jiwanya mengjangkau kelangit. Marilah
kita turuti risalah yang membekas pada pribadi perseorangan sebagai anggota
masyarakat.
“Diriwayatkan
oleh Abdullah Bin Dinar bahawa pada suatu hari dia berjalan dengan khalifah
Ummar bin Khattab dari madinah menuju ke Makkah. Di tengah perjalanan mereka
berjumpa dengan seorang anak gembala yang sedang turun dari tempatnya
penggembalaan dengan kambing-kambingnya yang banyak. Khalifah ingin menguji
sampai di mana anak gembala itu bersifat amanah” .
2.
Keluarga
Tidak
syak lagi bahawa keluarga merupakan keluarga yang terhasil dari masyarakat. Ia
merupakan batu tempat membangun bermasyarakat dan bernegara. Masyarakat
ditentukan oleh mutu dari kesatuan. Risalah membangukan ummat dengan
memperkokoh dan mempertinggi mutu dari batu sendi itu sendiri. Dimulainya
dengan mendudukkan hakikat dan status perkahwinan dalam pembangunan keluarga.
Aqad
niqah mempertemukan dua pribadi yang sama-sama bermartabat kemanusiaan dalam
ikatan suami isteri yang mengandung ketentuan tentang hak dan kewajipan yang
harus sama-sama dipenuhi timbal balik.
“Sesungguhnya
isterimu mempunyai hak atas kamu ssesungguhnya kamu mempunyai hak atas mereka “
(Hs Al Bukhary).
Hanya
bila ragu kerja si suami dan ragu kerja si isteri bertepatan sama-sama dapat
aplusan di waktu itulah suami isteri dapat perjumpaan untuk waktu yang telah
ditekankan oleh peraturan kerja masing-masing. Hidup keluargamu dalam erti yang
bermoral tidak ada.
Maka
dimanfaatkan bagaimana risalah dalam perjalanannya membina ummat, agak lama
juga berhenti untuk keutuhan hidup berumah tangga dan seterusnya bagaimana
meletakkan dasar bagi kesejahteraan dan keutuhan keturunan lahir dari batin
dengan pendidikan dengan menentukan hukuman warisan dan lain-lain.
Boleh
dikatakan bahawa hampir semua surah al-quran yang turun di madinah dimulai dari
Al Baqarah, diteruskan dengan An Nisa’ Al Ahzab. An Nur, Al Mujadalah dan
lain-lain. Disertai oleh Hadits dan sunnah ditutup dengan Khubatul Wada’
semuanya memberi tuntutan bagaimana cara membangun dan memelihara hidup berumah
tangga. Hidup berumah tangga adalah tuntutan fitrah manusia.
3.
Jama’ah
teras masyarakat.
Tali
ukhuwah hubungan persaudaraan antara sesame manusia direntang dari
rumah-rumahnya kepada jirim dari sana ke dalam lingkungan selanjutnya yang
lebih luas dalam pelbagai bidang kehidupan sehari-harian meningkatkan produksi.
Walaubagaimanapun,
mengucap salam berhadiah-hadiahan dengan jiran dan lain-lain semuanya merupakan
apa yang disebut peribadi, amal perbuatan yang berkecil-kecil tidak seberapa
harganya bila dinilai dengan ukuran. Satu persatu merupakan apa yang dinamakan
human touch yang apabila terbit di hati yang ikhlas menjadi mata rantai yang
halus tetapi kuat mengikat hati dengan hati dan menjadikan hidup bermasyarakat
lebih kaya dan bila hal semacam itu ditinggalka lantaran dianggap remeh
pergaulan sehari harian itu akan menjadi kering dan para anggotanya akan ibarat
pasir mersik berserak-serak.
Bila
satu jemaah atau masyarakat yang hidup dalam keagamaan diibaratkan dengan
sebuah gedung yang indah dan kokoh para anggotanya ibarat batu batayang
tersusun rapi.
4.
Pembinaan
Ummat Dalam Kancah Kehidupan.
Tidak
dapat dikatakan bahawa ummat Muhammad menerima risalah itu hanya dengan duduk
bersimpuh menerima butir fatwa dekat lutut rasulullah terus menerus. Tugas rasul
bahawa risalah ke dalam realiteit hidup, ke tengah-tengah kancah hidup manusia
dengan 1001 macam persoalannya. Risalah dibawakan jester untuk memecahkan
persoalan-persoalan hidup yang riil itu dalam pelabagai aspeknya.
Dalam
rangka ini Rasulullah saw dikonfrontasikan langsung seorang laki-laki dan
wanita, persoalan hidup berumah tangga persoalan hidup berjemaah dan
bermasyarakat persoalan hidup bernegara persoalan hidup dunia yang luas
terbentang ini, berisikan manusia-manusia yang menganut bermacam-macam
pendirian dan kepercayaan persoalan-persoalan dalam perang dalam damai dalam
suka dan duka.
Marilah
kita ikuti satu babak saja dari perjalanan risalah yang sedang membina ummat
dalam kancah kehidupan yang sedang mengelak-gelak itu.
“Pada
suatu pagi di musim dingin penduduk Madinah bekerja keras membuat parit
pertahanan kerana sudah terberita kabar bahawa musyrikin Quraisy bergabung
dengan kabilah-kabilah lainnya. Banu Ghathafan, Banu Asad, Banu Sulaim dan
lain-lainnya akan datang menyerang kota madinah. Rasulullah sendiri tidak
ketinggalan turut berkucur keringat bersama-sama dengan para Muhajirin dan
Anshar berlumuran lumpur menggali parit mengangkut tanah dan batu. Maka
terdengarlah suara beliau nyaring berirama memancarkan kebulata tekad muhajirin
yang sedang berjuang”. “ilahi kalaulah tidak karena kerahimanmu tidaklah kami
mendapat pertunjuk tidaklah kami kan bersedekah tidaklah kamikan bersolat”.
Dibangunkannya
kesedaran bahawa mereka yang sedang menggali parit pertahanan itu bukanlah lagi
orang sebarangan yang hidup dalam kejahilan zaman jahiliyah. Mereka adalah satu
ummat yang mempunyai pengangan hidup pandai berhubungan langsung dengan ilahi,
pandai hidup berjemaah atas dasar hidup memberi hidup. Maka sekarang jester
dasar hidup mereka yang baru dicapai itulah yang terancam.
Bahagian
1 : Wajib Dakwah
Dalam
surah (Al-Imran ayat 104)
“Dan hendaklah ada di antara kamu.
Satu golongan yang mengajak (manusia) kepada bukti dan menyuruh (mereka
berbuat) kebaikan dan melarang (mereka) dari kejahatan dan mereka itu adalah
orang-orang yang jaya.
1.
Timbang
Terima
Pada
tanggal 9 Zulhijjah tahun 10 Hijriah berlakulah satu peristiwa yang dapat
diibaratkan sebagai satu peristiwa “timbang terima” antara Rasul, pembawa
Risalah dengan ummat yang menerima amanah da’wah. Yakni pada musim ibadah haji
yang untuk penghabisan kali disertai melakukannya oleh Rasulullah saw terkenal
dengan nama “Hijjatul Wada” haji penghabisan.
Pagi
hari, sesudah solat subuh, berangkatlah Rasulullah saw dari Mina menuju ke
padang Arafah. Rasulullah saw menunggang unta beliau, Alqashwa, diiringi oleh
ribuan Ummat yang sama-sama melakukan ibadah haji. Sambil berjalan mereka
bertakbir dengan suara bergelombang , berirama, bersahut-sahut dan menyerukan
talbiyah.
Sampai
di tengah-tengah lembah Arafah Rasulullah menghentikan untanya di suatu tempat
yang ketinggian. Di dekatnya berdiri Rabi’ah Bin Umayah Bin Khalaf yang
mempunyai suara keras dan lantang. Bin Khalaf ditugaskan untuk menyambung suara
Rasul agar jelas terdengar oleh Ummat yang banyak berhimpun di situ.
Rasulullah
tetap duduk di atas untanya agar dapat kelihatan oleh orang banyak.
Didahuluinya khutbah yang terkenal sebagai “Khutbatul Wada” khutbah perpisahan
itu dengna terpuji serta syukur kepada Allah swt.
Rasulullah
saw sudah mewasiatkan supaya yang sudah menyasikkan menyampaikan kepada yang
tidak hadir. Yang sudah mendengar menyampaikan kepada yang belum mendengar.
Yang sudah tahu menyampaikan kepada yang belum tahu di manapun mereka berada
turun temurun terus menerus dari masa ke semasa. Dalam surah An-Nisa ayat 165
mengatakan “ agar tidak ada hujjah bagi manusia terhadap Allah sesudah
datangnya para Rasul”.
2.
Wajib Da’wah
Dalam
surah Ali Imran ayat 110 mengatakan “kamu adalah sebaik-baik Ummat dilahirkan
untuk manusia kamu mengajak kepada kebaikan dan kamu mencegah dari kemungkaran
serta kamu beriman kepada Allah”.
Islam
adalah agama risalag untuk manusia keseluruhannya. Umat islam adalah pendukung
amanah, untuk meneruskan risalah dengan da’wah baik sebgai ummat kepada ummat-ummat
yang lain. Ataupun perseorangan di tempat manapun mereka berada. Menurut
kemampuan masing-masing. Dalam surah Al-Ashr ayat 1-3 mengatakan demi masa
sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan melakukan
amal soleh dan wasiat mewasiat dengan kebenaran dan wasiat mewasiat dengan hati
yang teguh”.
Dari
ayat-ayat dan hadits yang kita ulangi di atsa tadi dapatlah diambil kesimpulan
bahawa Da’wah dalam erti yang luas adalah kewajipan yang harus dipikul
setiap-tiap muslim dan muslimah. Tidak boleh seorang muslim dan muslimah
menghindarkan diri daripadanya.
Da’wah
dalam erti ammar ma’ruf nahi mungkar adalah syarat mutlak bagi kesempurnaan dan
keselamatan hidup masyarakat. Ini adalah kewajipan sebagai pembawaan fitrah
manusia selaku (makhluq ijtima’ie) dan kewajipan yang ditegaskan oleh risalah
oleh Kitabullah dan Sunnah Rasul.
Bukan
monopoli golongan yang disebut “ulama” atau cerdik cendiakawan. Bagaimana suatu
masyarakat akan mendapatkan kemajuan apabila para anggotanya yang mempunyai ilmu
banyak sedikitnya baik dunia mahupun akhirat. Tidak bersedia mengembangkan apa
yang ada pada mereka di antara semasa anggota masyarakat.
Suatu
ilmu yang bermanfaat, tiap-tiap yang Khair dan ma’ruf yang baik patut dan
pantas boleh terbit dari setiap seseorang anggota masyarakat. Dan tiap=tiap
benih kebenaran ini mempunyai daya berkembangnya sendiri tinggal lagi
menaburkan dan memupuknya.
Dapat
disimpulkan bahawa di dalam buku Fiqhud Da’wah terdapat beberapa tajuk yang
mesti dilakukan oleh seluruh ummat islam dalam melakukan da’wah dan tarbiyak
kepada masyarakat sekeliling kita. Namun begitu dalam buku tersebut mempunyai
Wahyu memanggil fithrah, fithrah menghajatkan wahyu, Hidup Akhirat, Tujuan
hidup, Tauhied dan ibadah tempat bertolak, Manusia ijtima’te dan persoalannya,
Peribadi batu permata dan lain-lain lagi..Semuanya di atas mempunyai ciri-ciri
dan kata-kata daripada Allah dan diturunkan kepada Rasulullah dan diberikan
kepada ummat islam bagi menyempurnakan da’wahnya ke jalan Allah. Dalam surah
Ar-Rad ayat 11 mengatakan Allah tidak akan mengubah seseorang individu itu
sehingga individu itu mengubah kaumnya atau hambanya sendiri. Amin
DISEDIAKAN
OLEH :
……………………………………
HAZIRAH
BINTI MUHAMMAD ROSLI
IJAZAH
SARJANA MUDA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
UNISEL, BESTARI JAYA
No comments:
Post a Comment