Sejarah akidah dan ilmu untuk menetapkan
akidah telah lahir seiring dengan perutusan nabi & dakwah serta seiring perkembangan dan kemunculan
agama islam itu sendiri.Untuk itu,setiap rasul,nabi serta ulama meneruskan tugas
rasul untuk memantapkan dan menetapkan akidah .Pegangan akidah seseorang itu
juga ada yang kukuh,lemah dan sederhana.
SEJARAH PERKEMBANGAN AKIDAH
I.
Akidah Zaman Nabi Dan
Sahabat
Para sahabat telah beriman sepenuhnya
dengan akidah serta menyerahkan segala jiwa mereka dengan keyakinan &
ketaatan kepada Allah.Maka tidak timbul masalah akidah kerana waktu itu wahyu
sedang diturunkan.Maka umat Islam dan para sahabat menerima terus segala ajaran
yang dibawa Rasulullah tanpa banyak persoalan.
Zaman nabi, Baginda menyatukan umat dan
kaum muslimin serta menjaga kedaulatan Islam. Nabi juga sentiasa mengawal mereka
daripada perpecahan dan perselisihan pendapat. Mereka juga tidak mengemukakan persoalan
berkaitan Qada’dan Qadar,sifat Allah dan zat-Nya atau ayat mutasyabihat. Mereka
hanya bertanya perkara berkaitan hukum hakam,ibadat dan cara untuk melakukannya
dengan sempurna.
II.
Akidah Akhir Zaman
Sahabat
Boleh dikatakan kepercayaan dan pegangan
umat Islam di zaman awal khulafa’ al-Rasyidin tidak
banyak beza dengan masa hayat nabi.Apa yang timbul hanyalah dari sudut hukum
furu’ atau hukum pecahan sahaja dan bukan berkaitan akidah.Para sahabat tidak
suka berbahas perkara berhubung akidah kerana boleh mencetuskan perpecahan umat
Islam.
Para sahabat besar,Saidina Umar menentang
keras mereka yamg menimbulkan persoalan berkaitan akidah.Namun,pada akhir zaman
sahabat,lahir golongan yang cuba menimbulkan masalah dan persoalan syubahat dan
akhirnya mentasybihkan dan mentajsimkan Allah.Selepas itu lahir pula golongan
yang menentang mereka.Akhirnya lahir perbincangan berkaitan sifat yg lebih
besar & meluas dalam perbahasan ilmu al-Kalam.
III.
Akidah Zaman Bani
Umaiyyah
Telah lahir segolongan umat Islam yang
mulai memperkatakan masalah qadar,antaranya Ma’bad al-Juhani,Ghailani
al-Dimasqi dan Ja’d Ibn Dirham.Tiga tokoh tersebut yang mula memperkatakan
tentang qadar.Para sahabat yang hidup sezaman dengan mereka mengatakan mereka
golongan yang salah yang menyuruh masyarakat supaya jangan memberi salam kepada
mereka.Golongan ini menafikan sifat-sifat Allah atau bagi mereka Allah tidak
bersifat.
Pada penghujung abad pertama
Hijrah,tersebar fahaman dan puak aliran Khawarij.Mereka mengkafirkan orang yamg
mengerjakan dosa besar.Pendapat tersebut disanggah oleh Hassan al-Basri iaitu dengan menetapkan pendapat orang ramai
dengan mengatakan berbuat dosa besar itu fasiq dan tidak kafir.Sebagai
rumusan,pada zaman inilah dikatakan mulanya bermula untuk menyusun kitab
berkaitan dengan ilmu Kalam atau Tauhid.Namun kitab itu tidak ada yang sampai
ke tangan sekarang.
MAZHAB
AKIDAH
I.
Qadariah
Akidah Qadariah dimana manusia bebas
melakukan sesuatu menurut kemahuan sendiri.Iaitu manusia sendiri yang member
kesan terhadap perbuatannya berdasarkan qudrat Allah yang diberikan dan
dijadikan kepada manusia.Keduanya,mereka percaya bahawa Allah tidak membuat
apa-apa takdir terhadap manusia.Pendapat ini tidak tepat kerana bercangggah
dengan kejadian manusia.Oleh itu,ulama Ahl al Sunnah,Mazhab Qadariah ini adalah
fasiq,kerana fahaman itu menunjukkan bahawa qudrat manusia itu dapat memberi
kesan terhadap sesuatu,sedangkan qudrat manusia tidak dapat memberi kesan
apapun kecuali qudrat Allah.
II. Jabariah
Perkataan Jabariah bermaksud digagahi
atau tergagah.Antara pendapat mazhab ini adalah,
- Manusia di kuasai sepenuhnya oleh Allah
- Manusia itu tidak mempunyai apa-apa usaha atau pilihan atau ikhtiar dalam perbuatannya
- Syurga dan neraka tidak kekal ; tiada yg kekal selain zat Allah
- Kitab Allah itu baru
- Allah tidak dapat dilihat pada hari akhirat kelak
III. Murjiah
Ianya berasal daripada golongan atau
kumpulan politik namun mereka meninggalkan politik dan mengambil langkah
berkecuali khasnya dalam masalah perselisihan umat Islam mengenai soal
perlantikan khalifah yang berlaku antara puak Khawarij dan Syiah.Masalah pokok
mazhab ini adalah keimanan.Mereka mengatakan iman itu mengenali Allah dan
RasulNya.Justeru sesiapa yang mengakui tiada Tuhan melainkan Allah dan nabi
Muhammad itu pesuruh Allah,maka sudah dikira beriman.Terdapat pengikut ini yang
melampau yang mengatakn iman itu hanya iktikad hati sahaja.
IV. Muktazilah
Perkataan Muktazilah berasal dari
perkataan I’tazala yang bermaksud mengasingkan diri dari puak pada masa
itu.Pengasasnya Wasil Ibn ‘Ata’ yang mengasingkan dirinya daripada majlis
gurunya Hasan Al-Basri.Muktazilah telah mengembangkan 5 prinsip dalam
membicarakan masalah Islam,Iman dan Ihsan iaitu :
·
Al- Tauhid (Tauhid)
·
Al-‘Adl (Keadilan)
·
Al-Wa’d wa al-wa’id (Janji baik dan janji buruk)
·
Al- Manzilah baina al-Manzilatain ( 1 tempat diantara
2 tempat)
·
Al-Amr bi al-Ma’ruf dan al-Nahy ‘an al Munkar (amar
maaruf nahi mungkar)
V. Ahli al-Sunnah wa
al-Jamaah
Ahli al-Sunnah ialah mereka yang
mengikuti perjalanan Nabi dan orang ramai.Iaitu golongan yang mengikuti Sunnah
Rasulullah.Menurut pendapat al-Baghdadi,beliau menggolongkan 8 kelompok yg
tergolong dalam kumpulan ahli al-Sunnah iaitu orang Islam yang :
·
Mempunyai ilmu dlm bidang tauhid dan kerasulan
·
Menjadi tokoh dalam bidang feqah dan mengikut jalan
sifatiyyah dari sudut akidah dan pegangan mereka
·
Mempunyai ilmu dalam bidang hadis
·
Kumpulan ahli bahasa dan nahu
·
Kumpulan ahli qira’at dan tafsir
·
Kumpulan orang Islam yang zahid dan sufi
·
Kumpulan yg berjihad menentang musuh Islam
· Kumpulan orang Islam yang tinggal dinegeri atau
tempat di mana terdapat syiar-syiar Ahl-al Sunnah & mereka itu mengikut
ulama Ahl al-Sunnah dalam Tauhid dan Fekah.
Maka,iktikad Ahl al-Sunnah adalah yang benar dan
pertengahan dan iktikad Qadariah dan Jabariah itu melampau.
KESAN AKIDAH TERHADAP
PEMBANGUNAN INDIVIDU PARA SAHABAT
- Para sahabat bersyukur di atas anugerah nikmat iman dan berada di atas pegangan akidah yg luhur
- Kehidupan mereka terjamin
- Mereka merasai ketenteraman dan kedamaian jiwa
- Wujud perasaan redha dalam diri mereka
- Menyedari hakikat diri mereka sebagai hamba
- Mewujudkan pembangunan individu dari segi spiritual,mental juga fizikal
KESAN AKIDAH TERHADAP
PEMBANGUNAN MASYARAKAT
- Terbentuk perasaan ukhwah yang tinggi dikalangan umat Islam dan masyarakat seluruhnya khasnya pada zaman sahabat.
- Terbentuk sahabat yang bersatu teguh serta menjadi kuat.
- Membentuk kehidupan yang positif dan maju.
Disediakan oleh :
Asyeirah binti Mat Zaki
Diploma Pendidikan Pra-Sekolah
Unisel, Bestari Jaya
No comments:
Post a Comment