Saturday, 14 June 2014

HADIS 40

HADIS KE-24 : SETIAP PERBUATAN ZALIM ADALAH DILARANG

TERJEMAHANNYA :

Dari Abi Dzar Al-Ghifari radiyallahu anhu dari Nabi S.W.A yang telah diriwayatkannya dari Tuhannya Allah Taala bahawasannya ia berkata : “Hai hamba-hamba Ku! Sesungguhnya Aku mengharankan ke atas diriKu dan Aku jadikan dia (perkara) yang diharamkan antara kamu. Maka janganlah kamu berbuat kezaliman. Hai hamba-hamba Ku ! sekalian kamu tersesat kecuali siapa yang Aku telah beri hidayah kepadanya. Maka mintalah hidayah kepadaKu, tentu Aku member hidayah itu kepada kamu. Hai hamba-hamba Ku! Sekalian kamu lapar kecuali siapa yang Aku telah member makan kepadanya. Maka mintaklah makanan kepadaKu, tentu Aku member makanan kepada kamu. Hai hamba-hambaKu ! Sekalian kamu telanjang kecuali siapa yang Aku telah memakaikannya. Maka mintaklah pakaian kepadaKu, tentu Aku memakaikannya kepada kamu. Hai hamba-hambaKu! Sekalian kamu bersalah malam dan siang dan Aku yang mengampunkan segala dosa. Maka mintaklah keampunan kepadaKu, tentu Aku akan mengampuni bagi kamu. Hai hamba-hambaKu! Sesunguhnya kamu tiadakan dapat menyampaikan kemudharatan kepadaKu, maka kamu hendak mendatangkan kemudharatan itu kepadaKu. Dan kamu tiadakan dapat menyampaikan manfaat kepadaKu, maka kamu hendak memberi manfaat kepada Aku. Hai hamba-hambaKu! Kalau sekirannya orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian dari kamu dan kamu dari jenis manusia dan jin, adalah semuanya setakut-takut hati kepada kepada Allah seperti takutnya hati seorang lelaki dari kamu , nescaya yang demikian itu tiada menambahkan pada kerajaanKu sedikit jua pun. Hai hamba-hambaKu! Kalau sekirannya orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian dari kamu dan kamu dari jenis manusia dan jin adalah semuanya sejahat-jahat hati seperti hati seorang lelaki dari kamu, nescaya yang demikian tiada pula mengurangkan suatu dari kerajaanKu. Hai hamba-hambaKu! Kalau sekirannya orang-orang terdahulu dan yang terkemudian dari kamu dan kamu dari jenis manusia dan jin, berdiri pada sesuatu tanah lapang lalu masing-masing meminta kepada Ku dan Aku telah berikan kepada tiap-tiap seorang itu akan permintaannya, nescaya yang demikian itu tiada mengurangkan daripada apa yang ada disisiKu selain seperti kurangnya jarum apabila dimasukkan kedalam laut. Hai hamba-hambaKu! Hanya segala amal kamu akan Aku hitungkannya bagi kamu, kemudian Aku sempurnakannya kepada kamu. Barangsiapa mendapati kebaikan maka hendaklah memuji Allah, dan barangsiapa mendapati yang lain dari yang demikian itu maka janganlah dia mencela kecuali dirinya sendiri.
Diriwayatkan oleh Muslim.


KEPENTINGAN HADIS
Hadis qudsi ini adalah sungguh agung dan penuh berkat, mencakupi yang fundamental dalam Islam dan pelbagai masalah furu’ serta adab-adabnya. Dalam kitabnya Al-Azkar, Imam Nawawi telah menyebutkan bahawa Abu Idris Al-Khaulani apabila mengucapkan hadis ini akan terlebih dahulu duduk bersimpuh untuk menghormatinya. Imam Ahmad Ibnu Hanbal telah berkata : “Penduduk Syam tidak memiliki hadis yang lebih mulia daripada hadis ini.”

FIQHUL HADITH ATAU NATIJAHNYA

1.      ALLAH MENGHARAMKAN KEZALIMAN UNTUK DIRI-NYA
Di dalam hadis tersebut telah dijelaskan bahawa Allah amat melarang kezaliman keatas diri-Nya. Hal tersebut juga telah dinyatakan juga di dalam Al-Quran Surah Qaf ayat 29 yaitu :

“Dan Aku sekali-kali tidak menzalimi hamba-hambaKu”

2.      LARANGAN PERBUATAN ZALIM UNTUK HAMBA-NYA
Allah juga telah mengharamkan hamba-Nya untuk berlaku zalim dan juga amat melarang saling menzalimi di antara mereka. Maka sesiapa pun tidak dibenarkan untuk berlaku zalim pada orang lain. Kezaliman tersebut terbahagi kepada dua bahagian iaitu :

a)    Kezaliman terhadap diri sendiri dan yang paling besar adalah di dalam kategori syirik terhadap Allah S.W.T. Hal tersebut, Allah telah berfirman di dalam Surah Luqman ayat ke-13 iaitu :

“Sesungguhnya syirik itu adalah benar-benar kezaliman yang amat besar”

Mengapa hal demikian terjadi? Kerana syirik memposisikan makhluk sebagai pencipta padahal Allah tidak memiliki sekutu sama sekali. Setelah melakukan syirik, maka masuk ke dalam ketegori menzalimi diri sendiri seperti membuat maksiat dan dosa, sama ada dosa besar mahupun dosa kecil.

Semuanya itu adalah menzalimi terhadap diri sendiri kerana telah mendorong dirinya kearah keseksaan dan kehancuran sama ada di dunia mahupun di akhirat.

b)    Kezaliman terhadap orang lain. Bentuk kezaliman tersebut telah dilarang berulang kali di dalam hadis Nabi Muhammad S.A.W. Diantara hadis-hadis tersebut yang mengandungi larangan kezaliman ialah dari Abdullah, dari Nabi Muhammad S.A.W ; baginda telah bersabda yaitu :

“Sesungguhnya kezaliman adalah kegelapan pada hari kiamat”.

                                                                                           (Riwayat Bukhari & Muslim)

Maka penegakan ke atas keadilan dan larangan terhadap perbuatan zalim diantara manusia merupakan sasaran serta tujuan Islam yang sangat utama kerana keadilan adalah penyebab utama hancurnya suatu bangsa dan peradaban, hilangnya kedamaian dalam kehidupan. Juga ia merupakan perkara yang telah menyebabkan kemarahan dan kemurkaan Allah di akhirat kelak.

3.      MERASA BERHAJAT KEPADA ALLAH
Untuk mendapatkan kemaslahatan dan menolaj kepada semua perkara-perkara yang membahayakan sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak, semua makhluk sangat memerlukan hidayah, rahmat, dan keampunan dari Allah A.W.T. Untuk menampakkan rasa perlu dan berhajat, seseorang Muslim akan dekat kepada Allah S.W.T. Menerusi dua perasaan itu, seseorang muslim juga akan dilihat kebenaran ubudiyahnya yang setidak-tidaknya akan melalui kepada tiga petunjuk seperti berikut :

a)    Selalu memohon kepada Allah kerana Dia amat suka jika ada dikalangan hamba-hamba-Nya yang memohon dan menampakkan rasa berhajat kepada-Nya menyangkut pelbagai kemaslahatannya sama ada yang berhubungan dengan dunia yang telah meliputi semua keperluan asasi manusia serta perkara-perkara di akhirat iaitu memohon hidayah pengampunan. Di dalam sebuah hadis ada disebutkan iaitu :

Siapa yang tidak meminta kepada Allah maka Allah marah kepadanya kerana itu, mintaklah setiap kamu kepada Tuhannya di dalam semua keperluannya, bahkan sehingga masalah tali sandal yang putus sekalipun
(Riwayat Tirmizi)

b)   Sentiasa memohon hidayah

c)   Mematuhi segala perintahnya-Nya dan menjauhi semua larangan-Nya




Disediakan Oleh :

………………………………….
(SITI HAJAR HARNANI BINTI ISHAK)
DIPLOMA PENDIDIKAN PENGAJIAN ISLAM
UNISEL, BESTARI JAYA 





RUJUKAN :
1.      Syarahan Hadis 40 Imam Nawawi (Asas-asas Ilmu Islam), Ibnu Amrullah Yusuf, 2013, Percetakkan Zafar Sdn. Bhd, Kuala Lumpur.

2.  Hadith 40 (Terjemahan dan Syarahnya), Mustafa’ Abdul Rahman, 1992, Dewan Pustaka Fajar (DPF), Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment