PERDAMAIAN
(SULH) HUDAIBIYAH
Perdamaian
Hudaibiyah berlaku pada bulan Zulkaedah iaitu pada hujung tahun keenam Hijrah.
Punca berlakunya perdamaian tersebut ialah apabila Nabi Muhammad S.A.W
memberitahu kepada umatnya bahawa beliau akan mengerjakan umrah. Maka
orang-orang Muhajirin dan Ansar telah turut serta dalam rombongan tersebut dan
bilangan mereka menjangkau lebih kurang 1400 orang. Tambahan pula, di dalam
rombongan tersebut, Nabi Muhammad telah membawa bersama-sama binatang-binatang
“Al-Hadyu” seperti unta, lembu dan lain-lain. Selain mengerjakan umrah mereka
juga berniat untuk menziarahi Baitullah.
Di
dalam perjalanan, baginda Rasulullah telah menghantar seorang pengintip yang
bernama Basyar Ibn Sufyan dari Qabilah Khuza’ah ke Mekah untuk mengetahui keadaan
di sana. Maka apabila selesai melakukan pengintipan tersebut, Basyar telah
memberitahu bahawa orang-orang dari pelbagai bangsa telah berkumpul untuk
menghalang perjalanan Baginda Rasulullah menziarahi Baitullah. Maka Rasulullah
telah bertanya pendapat kepada umatnya dan Abu Bakar telah menyuarakan
pendapatnya bahawa Rasulullah telah memasang niat untuk menziarahi Baitullah
dan bukan untuk melakukan pembunuhan atau memerangi sesiapa, maka beliau menyuruh
Rasulullah dan pengikutnya yang lain tetap berhadap dengan mereka yang telah
menghalang laluan tersebut.
Kemudian
sebelum memulakan perjalanan tersebut, Nabi Muhammad telah bertanya sekali lagi
kepada umatnya siapakah yang boleh membawa mereka keluar dari jalan yang telah
menghalang laluan mereka. Maka keluarlah seorang pemuda dari Banu Aslam untuk
mengetuai perjalanan tersebut. Pemuda tersebut telah membawa rombongan tersebut
melalui jalan yang berliku-liku di celah-celahan bukit. Tiba-tiba unta yang
dinaiki oleh baginda Rasulullah telah berhenti dan terduduk. Rasulullah berkata
bahawa unta tersebut terduduk kerana kehendak Ashabul-Fil. Kemudian unta
Rasulullah bangun semula dan berjalan dengan tenang ke perigi kecil yang
berdekatan yang mengandungi sedikit airnya. Lalu pengikut Rasulullah berebut-rebut
untuk mendapatkan air yang sedikit sehingga habis dan sebahagian pengikutnya
tidak sempat untuk mengambil air tersebut untuk dijadikan minuman.
Maka
Rasulullah telah mengarahkan pengikutnya untuk meletakkan anak panah ke dalam
perigi itu. Tiba-tiba terpancutlah air dari perigi itu sehingga melebihi
keperluan mereka. Ketika kelekaan mengambil air untuk dijadikan minuman, Budail
serta beberapa rakannya telah pulang dari Mekah lalu mengkhabarkan kepada kaum
Quraisy dan mereka membuat keputusan untuk menghantar Urwah bin Mas’ud untuk
membicarakan masalah itu. Apabila selesai membuat rundingan tersebut, maka
Urwah telah kembali kepada RAsulullah dan menceritakan apa yang telah dilihat
dan didengarinya.
Kemudian
mereka telah mengutus seorang lelaki dari bani Kinanah yang bernama Hulais bin
‘Alqamah, dan mereka juga telah mengutuskan Mikraz bin Hafsh. Ketika mereka
berbicara dengan Rasulullah, tiba-tiba datang Suhail bin ‘Amr, baginda
Rasulullah telah bersabda “Telah dimudahkan bagimu dari perkaramu.” Kemudian
terjadilah perdamaian di antara kedua golongan, padahal kalau kaum muslimin
melawan musuh mereka di saat itu, niscaya mereka boleh menang, akan tetapi
mereka ingin menjaga kehormatan Baitullah.
Perdamaian
tersebut adalah sebagai berikut:
1.
tiada peperangan di antara kedua golongan selama 10 tahun.
2.
Mereka hendaklah nsaling memberi rasa aman kepada yang lain.
3.
Nabi Muhammad kembali pulang pada tahun ini, dan mereka mengizinkan untuk
memasuki kota Makkah pada tahun berikutnya.
4.Orang-orang
kafir yang telah masuk islam dan berhijrah, maka harus dikembalikan ke Makkah.
Sedangkan orang-orang Islam yang telah murtad tidak boleh dikembalikan kepada
kaum muslimin.
Kesimpulan
perdamaian Hudaibiyah banyak dari kalangan sahabat yang telah menentang perdamaian
ini dan mereka melihat terdapat kezaliman pada isi perjanjian tersebut dan
merugikan kaum muslimin. Akan tetapi mereka merasakan seiring perjalanan waktu
adanya kesudahan yang baik dan pengaruh terpuji, di antaranya adalah:
1.
Pengakuan kaum Quraisy terhadap keberadaan negara Islam. Perjanjian tidak
pernah terjadi kecuali di antara dua yang sebanding. Pengakuan ini memberikan
pengaruh dalam jiwa kabilah-kabilah yang lain.
2. Masuknya wibawa di hati orang- orang
musyrik dan munafik, dan sebagian besar dari mereka yakin dengan kemenangan
Islam. Sebagian fenomena itu nampak dengan masuknya sebagian pemimpin Quraisy
ke dalam Islam, seperti Khalid bin Walid dan Amr bin ‘Ash.
3.
Perdamaian itu memberikan kesempatan untuk menyebarkan Islam dan mengenalkan manusia
dengannya, yang membawa banyaknya kabilah arab yang masuk agama Islam.
4. Kaum muslimin merasa aman dari ancaman kaum
Quraisy, mereka memindahkan perhatian mereka kepada kaum Yahudi dan kabilah-
kabilah lainnya yang bersekutu dengan mereka, maka terjadilah perang Khaibar setelah
terjadinya perdamaian Hudaibiyah.
5.
Perdamaian itu membuat sekutu- sekutu Quraisy memahami posisi kaum muslimin dan
memihak kepadanya. Al- Hulais bin ‘Alqamah saat melihat kaum muslimin membaca
talbiyah, ia kembali kepada teman-temannya seraya berkata, ‘Aku melihat unta
telah diberi tanda, maka aku berpendapat bahwa mereka tidak boleh dihalangi
dari Baitullah.
6. Perdamaian Hudaibiyah memberikan kesempatan
kepada Nabi Muhammad untuk mempersiapkan perang Muktah, maka ia merupakan
langkah baru untuk menyebarkan dakwah Islam dengan cara lain keluar semenanjung
Arab.
7.
Perdamaian Hudaibiyah membantu Nabi r untuk mengirim surat kepada raja-raja
Persia, Romawi, Qibth, mengajak mereka masuk Islam. Perdamaian Hudaibiyah
menjadi sebab dan permulaan penaklukan kota Makkah.
SEDUTAN
HUKUM DARI PERJANJIAN HUDAIBIYAH
1.
Meminta
bantuan daripada orang-orang bukan muslim dalam keadaan perang.
- Rasulullah mengutuskan Basyar seorang Musyrik
dari qabilah Bani Khuza’ah untuk menjadi pengintip kepada pihak quraisy. Hal
tersebut ternyata bahawa meminta bantuan atau pertolongan daripada orang bukan
Islam hendaklah mengikut keadaan orang yang diminta pertolongan itu. Yakni
orang tersebut boleh dipercayai dengan yakin bahawa mereka tidak akan melakukan
penipuan atau pengkhianatan, maka hukumnya HARUS.
2.
Keutamaan
syura di dalam perbincangan
- Rasulullah s.a.w telah menjadikan
syura itu sebagai pensyari’atan. Maka setiap ketuaa atau pemimpin hendaklah
berpegang dengan syura. Syura adalah pensyariatan tetapi tidaklah menjadi satu
kemestian. Hikmah bersyura adalah untuk mendapatkan berbagai pandangan dari
pelbagai pihak serta membincangkan mengenai maslahah untuk memperbaiki
pendirian mereka. Di dalam contoh perjanjian tersebut, Abu Bakar telah mengadakan
syura iaitu berangkat menuju ke Mekah dengan bersedia menghadapi sebarang
kemungkinan.
3.
Disyariatkan
bagi mengadakan perdamaian sementara antara Muslimin dengan pihak musuh
- Pihak Muslimin telah membuat
perdamaian sementara dengan pihak musuh iaitu kaum Quraisy iaitu dengan
persetujuan menangani isi perjanjian Hudaibiyah.
DISEDIKAN OLEH ::
(SITI HAJAR HARNANI BINTI ISHAK)
DIPLOMA PENDIDIKAN PENGAJIAN ISLAM
UNISEL, BESTARI JAYA
No comments:
Post a Comment