Thursday, 12 June 2014

ISLAM, IMAN & IHSAN

BAB 1 :PENDAHULUAN

Islam , Iman dan Ihsan merupakan sesuatu penting.Ia merupakan satu tunjang yang amat penting dalam penbentukan  muslim yang sejati kerana tiga perkara ini tidak boleh di pisahkan jika tidak maka tidak sempurnalah islam seseorang itu.
Bagi memahami dengan lebih mendalam lagi tentang 3 perkara ini maka akan kami akan membahaskannya.
Apakah yang akah kami bahaskan?
1) Tentang Islam
2) Tentang Iman
3) Tentang Ihsan

BAB 2 : PEMBAHASAN

1.1:TENTANG ISLAM

        a)Konsep Islam

Islam Bahasa Arab: الإسلام al- Islam IPA: adalah agama monoteistik dan Ibrahim dinyatakan oleh Al-Quran , sebuah buku dianggap oleh penganutnya menjadi perkataan kata demi kata Allah ( Arab: الله Allāh ) dan oleh ajaran dan contoh normatif (dipanggil sunnah dan terdiri daripada hadis) Muhammad , yang dianggap oleh mereka sebagai nabi terakhir Allah . Seorang penganut Islam dikenali sebagai Muslim.

Muslim percaya bahawa Allah adalah satu dan tiada tandingan dan tujuan kewujudan ialah untuk menyembah Tuhan. Muslim juga percaya bahawa Islam merupakan versi lengkap dan sejagat kepercayaan asli yang telah diturunkan dahulu banyak kali di seluruh dunia, termasuk terutamanya melalui Adam , Nuh, Ibrahim , Musa dan Isa , yang mereka menganggap nabi. mereka meneruskan mesej dan ayat-ayat sebelum ini telah disalah tafsir sebahagiannya atau diubah dari masa ke masa , tetapi menganggap Al-Quran Bahasa Arab untuk kedua-dua wahyu tidak diubah dan terakhir Allah. 

Konsep dan amalan agama termasuk lima rukun Islam, yang merupakan konsep asas dan ibadah , dan undang-undang Islam yang berikut, yang menyentuh pada hampir setiap aspek kehidupan dan masyarakat, menyediakan panduan mengenai topik bermacam-macam daripada perbankan dan kebajikan , untuk peperangan dan alam sekitar.

Kebanyakan orang Islam terdiri daripada dua mazhab, Sunni ( 75-90 %), atau Syiah (10-20 %). Kira-kira 13 % daripada orang Islam tinggal di Indonesia , negara yang terbesar Islam majoritinya, 25 % di Asia Selatan, 20 % di Timur Tengah,  dan 15% di Sub- Sahara Afrika. besar minoriti juga terdapat di Eropah, China, Russia, dan Amerika. Saudara dan masyarakat pendatang terdapat dalam hampir setiap bahagian dunia (lihat Islam oleh negara). Dengan kira-kira 1.6 bilion pengikut atau 23 % daripada penduduk bumi, Islam adalah agama kedua terbesar dan agama yang paling cepat berkembang di dunia.

     b) Maksud Islam :

Tunduk dan patuh menurut segaka peraturan dan panduan zahir serta batin yang dibawa oleh Baginda Rasulullah SAW. Iman dan Islam tidak boleh diceraikan untuk memperolehi pelepasan azab di akhirat nanti.

   c) Keistimewaan Islam

Antaranya:
1.Memperbaiki kepercayaan dan memperkuatkan keyakinan atau akidah kepada Zat Allah Yang Maha Esa.
2.Menghapuskan kepercayaan kepada yang lain selain Allah SWT.
3.Mengatur cara beribadat kepada Allah.
4.Mengatur hukum-hukum keseksaan / jinayat yang sesuai dengan manusia.
5.Mengatur cara-cara perhubungan kehidupan manusia.
6.Mengatur hukum keadilan kekeluargaan dan keturunan.
7.Mempertinggi akhlak manusia.
8.Mengatur hukum-hukum yang berhubung dengan  kebendaan.

   d) RUKUN ISLAM

Rukun Islam ertinya tiang yang saling memerlukan dan melengkapi untuk menegakkan Islam dengan sempurna. Rukun islam itu ada 5 perkara :

1).Mengucap Dua Kalimah Syahadah           
      رسولالله محمدا أن وأشهد الله إلا إله لآ أن أشهد

“Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad pesuruh Allah”

2).Mendirikan Solat 5 Waktu Sehari Semalam

Waktu           >     Bilangan Waktu
1.Subuh         :     2 rakaat
2.Zuhur         :      4 rakaat
3.Asar           :      4 rakaat
4.Maghrib       :    3 rakaat
5.Isyak          :      4 rakaat

3)Menunaikan Zakat.

Zakat Harta
1-Binatang Ternakan.
2-Emas dan  perak.
3-Tanaman seperti padi, gandum,tamar,jagung dan sebagainya.
4-Buah-buahan seperti anggur dan sebagainya.
5-Harta karun(rikaz).

Apabila zakat harta digunakan untuk menyucikan harta, maka zakat fitrah digunakan untuk menyucikan hati dan jiwa.

Zakat fitrah juga dinamakan “zakat al nafs” ertinya zakat untuk menyucikan jiwa dengan mengeluarkan sebahagiaan bahan makanan yang mengenyangkan menurut ukuran yang ditentukan oleh syarak di akhir bulan Ramadan pada setiap tahun.

4) Puasa Pada Bulan Ramadan
 - Walau bagaimanapun, bagi mereka yang berikut dikecualikan daripada berpuasa.

Golongan Yang Dikecualikan Berpuasa

Antaranya ialah:
1-Orang yang sakit kerana sekiranya ia berpuasa akan menyebabkan bertambah mudarat atau penyakitnya lambat sembuh.
2-Orang yang sedang dalam perjalanan yang lebih daripada 56 batu / 91 km. Kalau tidak menyusahkan boleh meneruskan puasa – Ini adalah lebih baik dengan syarat, mula bertolak sebelum Subuh.
3-Wanita yang hamil.
4-Wanita yang menyusukan anak.

5) Mengerjakan haji ke Baitullah-haram bagi yang berkemampuan

Bagi mereka yang berkemampuan dari segi:-
1-Belanja pergi dan balik
2-Belanja untuk tanggungan yang ditinggalkan
3-Kesihatannya yang baik
4-Keselamatan perjalanan dan kenderaan
5-Sempat masa perjalanan mengikut kadar perjalanan biasa.

Kesimpulan -
Islam adalah agama yang benar dan tidak boleh diubah. Kita diciptakan untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi untuk mentaati segala suruhan dan hindari segala laranganNya dan ikutilah Sunnah Rasulullah SAW. Peganglah Al-Qu’ran dan Sunnah sebagai panduan hidup. In Sha Allah.

  1.2 TENTANG IMAN          

    a) Takrif iman

Dari segi bahasa

Percaya,yakin dan membenarkan

Dari segi syarak

Kepercayaan yang terbit daripada seseorang iaitu mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa apa yang dibawa oleh rasulullah S.A.W adalah benar dan datangnya daripada Allah Taala. Justeru orang lelaki yang beriman disebut Mukmin.Manakala Perempuan yang beriman disebut Mukminah.

Iman juga bererti :

1)Kepercayaan benarnya sesuatu yang tertentu serta sanggup mematuhi apa yang dikehendaki oleh kepercayaan itu.

2) Segala jenis amalan taat atau patuh : hasil dari kepercayaan dan kesanggupan itu.
Ulamak Islam telah mengertikan  iman itu adalah :
التَّصْديق بالقلبِ , و الإِقْـرَار باللسان , و العمل بِالأَرْكان 

Bererti : “Membenarkan dengan hati,beriqrar dengan lidah dan beramal dengan sekalian rukun".

Pengertian yang diberikan ulamak itu menegaskan bahawa Iman adalah panduan di antara tiga perkara iaitu:
1) Kepercayaan hati.
2) Pengakuan dengan lidah
3) Beramal dengan segala rukun atau perintah.

Dengan hal demikian orang yang beriman hendaklah menjadi orang yang beramal kerana amalnya membuktikan keimanannya.Untuk mendapat kurnian Allah tidaklah wajar seseorang itu hanya berharap dan bercita-cita sahaja untuk menenangkan hatinya bahawa dia seorang yang beriman.

Sehubungan dengan itu Al-Hasan Basri telah menyatakan bahawa :

لَيسَ الإِيْمَان بِالتَّحَلِّي وَلاَ بِالتَمَنِّي , وَلَـكـِنَّهُ ماَ وَقَّـرَ فيِ الْـقَلْبِ وَ صَدَّقَهُ الْعَمَـلَ مَنْ قَالَ حَنَّا وَ عَمَلَ غَيْرَ صَالِحِ رَدَّ اللهُ عَلىَ قَـوْلِهِ , وَ 
مَنْ قَالَ حَسَنًا وَعَمَلَ صَالِحًا رَفَعَهُ الْعَمَلَ.

Bererti : “ Bukanlah iman itu dengan perhiasan dan cita-cita akan tetapi iman itu apa yang teguh dalam hati dan dibenarkannya oleh amal. Barangsiapa berkata (iqrar) baik, padalah ia mengerjakan amal yang tidak baik,nescaya Allah tolak perkataannya. Dan barangsiapa berkata dan berbuat baik, nescaya dia diangkat oleh amalnya.

Tiada paksaan untuk seseorang bukan Islam memeluk agama Islam dan beriman dengannya. Sepertiman firman Allah Taala yang bermaksud :

“Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.”  
   
         (Surah Al-Baqarah : 256)  
        
Tidak beriman seseorang  dengan keimanan yang sebenar jika ia tidak menerima secara sungguh-sungguh atau hanya menerima,mempercayai sebahagian daripada rukun iman dan menolak sebahagian yang lain. Sesiapa yang meragui atau menolak sebahagian rukun iman, seolah-olah dia telah menolak keseluruhan rukun iman. Sebagaimana penjelasan Allah dalam  Al-Quran yang bermaksud :

97. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesiapa memusuhi Jibril maka sebabnya ialah kerana Jibril itu menurunkan Al-Quran ke dalam hatimu dengan izin Allah, Yang mengesahkan kebenaran Kitab-kitab Yang ada di hadapannya (yang diturunkan sebelumnya), serta menjadi petunjuk dan memberi khabar gembira kepada orang-orang yang beriman".

98. Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari segala petunjuk dan perintah-Nya) dan memusuhi malaikat-malaikatNya dan Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, (maka ia akan diseksa oleh Allah) kerana Sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir. 

                                                  (Surah Baqarah:97-98)
  b) Rukun Iman

Rukun iman terbahagi kepada enam  perkara.
1) Percaya kepada Allah S.W.T
2) Percaya kepada malaikat-malaikat Allah.
3) Percaya kepada kitab-kitab Allah
4) percaya kepada rasul-rasul
5) Percaya kepada hari kiamat
6) Percaya kepada qadak dam qadar

 c) Huraian Mengenai Rukun Iman

1) Percaya kepada Allah

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan Aku. Oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati daku.
                                                  (Surah Thaha : 14 )
Firman Allah S.W.T lagi yang bermaksud:

Kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya. Maka (bertauhidlah kamu kepada Allah dengan menegaskan) Maha suci Allah, Tuhan yang mempunyai Arasy dari apa yang mereka sifatkan. 

(Surah Al-Anbiya' ; 22)

Maksudnya : Mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa Allah S.W.T wujud, Dialah yang mencipta alam ini dan Dia-lah Tuhan yang berhak disembah dan ditujukan segala pergantungan hidup.Hanya kepada Dia tempat kita meminta.

Kita tidak boleh memperhambakan diri dalam segala amalan dunia atau akhirat melainkan kerana Allah.Seterusnya mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa Allah bersifat dengan segala sifat kesempurnaan seperti: Maha Mendengar, Maha Mengetahui, Maha Pengasih,Maha Pemurah, Maha Adil dan sebagainya.

2) Percaya kepada Malaikat-malaikat Allah

Mempercayai bahawa Allah S.W.T mempunyai pesuruh-pesuruh yang sentiasa  patuh  dan taat menjalankan segala titah perintah-Nya.Mereka itulah yang disebut malaikat yang bukan manusia dan bukan haiwan.

Beriman kepada malaikat merupakan salah satu perkara yang wajib dimiliki oleh setiap jiwa-jiwa muslim.Karana hal ini merupakan salah satu syarat untuk menuju kesempurnaan iman kepada Allah swt. Beriman kepada malaikat-malaikat Allah swt merupakan satu perkara wajib, yang telah diperintahkan bagi umat muslim oleh Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W, sebagaimana tercantum di dalam Al Quran dan Al Hadits. Berikut beberapa dalil berkenaan dengan iman kepada malaikat-malaikat Allah S.W.T dari Al Quran dan Al Hadits.

Sabda Nabi :

“Allah menciptakan malaikat dari cahaya, menciptakan jin dari nyala api, dan menciptakan Adam dari apa yang telah disifatkan (dijelaskan) kepada kalian.”
                                                         (HR. Muslim)
 a) Ciri-ciri Malaikat
 1) Mereka tiada jantina,bukan lalaki bukan pula perempuan.
 2) Tidak mempunyai nafsu.
 3) Mereka sentiasa patuh kepada Allah S.W.T

Mengenai beriman  kepada malaikat. Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada kitab(Al-Quran) Yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah, dan malaikat-malaikatNya, dan kitab-kitabNya, dan rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka Sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.

Allah berfirman  yang bermaksud:

Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari Segala petunjuk dan perintahNya) dan memusuhi Malaikat-malaikatNya dan Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, (maka ia akan diseksa oleh Allah) kerana Sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir.

(Suruh Al-Baqarah: 98)
Sabda Rasulullah  (S.A.W):

“Rasulullah saw. pada suatu hari bersama para sahabat, lalu seorang laki-laki datang padanya kemudian berkata; “Ya Rasulullah, apakah iman itu?”Rasul menjawab, “Iman adalah kamu beriman pada Allah, malaikat, kitabNya, bertemu denganNya, para Rasul, dan beriman kepada hari kebangkitan.” “Ya Allah Tuhannya Jibril, Tuhannya Mikail, Tuhannya Israfil, Pencipta langit dan bumi, Yang mengetahui alam ghaib dan alam nyata, Engkau memutuskan di antara hamba-hamba-Mu dalam apa yang mereka perselisihkan, berilah aku petunjuk kepada kebenaran yang mereka berselisih di dalamnya dengan izin-Mu, kerana Engkau memberi petunjuk siapa yang Engkau kehendaki ke jalan yang lurus.”
(HR. Muslim)
 Sabda nabi lagi

“Pada hari Jumaat, di setiap pintu-pintu masjid terdapat malaikat-malaikat yang menulis. Orang pertama dan seterusnya yang memasuki masjid. Jika imam telah duduk, maka para malaikat menutup buku catatannya, kemudian mereka mendengarkan dzikir.”

                                     (HR. Imam Malik, Hadits ini shahih)

Jumlah malaikat tidak terhingga banyaknya.dari segi nisbahnya boleh di seperti berikut :

Anggaran mengikut peratus :
Makhluk Allah
Peratus
Manusia
1 %
Jin
9 %
Malaikat
90 %

 b) Malaikat yang wajib diketahui

MALAIKAT
TUGAS
Jibril a.s
Menyampaikan yahyu
Izrail a.s
Mencabut nyawa
Mikail a.s
Memberi rezeki
Israif a.s
Meniup sangkakala
Munkar a.s
Menyoal dalam kubur
Nakir a.s
Menyoal dalam kubur
Raqib a.s
Mencatat kebajikan
A’tid a.s
Mencatat kejahatan
Malik a.s
Menjaga neraka
Ridhwan a.s
Menjaga syurga

    











3)  Percaya kepada Kitab-kitab Allah

      a) Pengertian kitab

Kitab ialah undang –undang dasar yang dijadikan pedoman atau pengajaran kepada manusia yang hendak dipimpin, Kitab diberikan kepada para rasul utusan Allah.Tetapi bagi rasul-rasul yang tidak mempunyai kitab,wajib bagi mereka mengikut dasar kitab yang terdahulu daripadanya.

      b) Pembahagian kitab

Pembahagian kitab ada dua. Iaitu;
  -Suhuf
  -Kitab

Suhuf :ialah hukum-hukum dasar yang diterangkan kepada manusia mana-mana yang perlu sahaja dan setengahnya untuk satu-satu umat ketika itu saja. Suhuf merupakan kepingan risalah atau lembaran tertulis yg mengandungi pengajaran, hukum hakam yg tidak lengkap.

Kitab Suci merupakan wahyu yang diturunkan oleh Allah S.W.T kepada manusia melalui rasul. Ia adalahlah sebuah buku perlembagaan atau perundangan yang penuh dengan segala pengajaran dan peraturan serta hukum hakam yang lengkap lagi menyeluruh merangkumi soal-soal aqidah. ibadah, muamalat, masyarakat dan lain.

Kesemua suhuf dan kitab suci diturunkan dari langit iaitu dari Luh Mahfuz, langit yang paling tinggi. Kemudian ia diturunkan ke Baitul Izzah dan seterusnya diturunkan ke bumi..Sekelian suhuf dan kitab-kitab yang sebelumnya diturunkan ke bumi,tiada bahasa, hanya ada bacaan dan lughahnya apabila turun kepada nabi-nabi.

Manakala merujuk kepada ulama lain kata seperti berikut:
: 50 suhuf kepada Nabi Syith,
: 30 suhuf kepada Nabi Idris,
: 10 suhuf kepada Nabi Ibrahim,
: 10 suhuf kepada Nabi Adam a.s.

Kitab
: Taurat (Nabi Musa),
: Zabur (Nabi Daud),
: Injil (Nabi Isa),
:Al-Quran kepada junjungan besar Rasulullah saw.

Bahasa untuk kitab
: Kitab Taurat ialah Ibrani,,
: Kitab Injil pula dalam Bahasa SuryaniI,
: Kitab Zabur dalam Bahasa Qibti,
: Al-Quran dalam Bahasa Arab .

 4 )Percaya kepada Rasul-Rasul

      a)Pengertian Nabi dan Rasul

Nabi : Ialah seorang lelaki yang merdeka dan mendapat wahyu daripada Allah tetap tidak ditugaskan untuk menyampaikan kepada orang lain.

Rasul : Ialah seorang lelaki yang merdeka dan mendapat wahyu daripada Allah dan ditugaskan untuk     menyampaikan kepada orang lain.

Beriman kepada para nabi dan rasul Allah, merupakan salah satu rukun iman. Keimanan seseorang itu  tidak sah, sampai ia mengimani semua nabi dan rasul Allah dan membenarkan bahwa Allah telah mengutus mereka untuk menunjuki, membimbing dan mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya kebenaran. Ditambah juga keharusan membenarkan bahwa mereka telah menyampaikan apa yang Allah turunkan kepada mereka dengan benar dan sempurna, dan mereka telah berjihad dengan sebenar-benarnya    di jalan Allah.

Adapun dalil tentang kewajiban iman kepada para rasul, ialah sebagai berikut:

Allah berfirman yang bermaksud:

Rasulullah telah beriman kepada apa Yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman, semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang Dengan Yang lain Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan Kami taat (Kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadamu jualah tempat kembali".      
(Surah Baqarah:285)
Nama-nama Rasul

      1.      Adam A.S
      2.      Idris A.S
      3.      Nuh A.S
      4.      Hud A.S
      5.      Soleh A.S
      6.      Ibrahim A.S
      7.      Lut A.S  
      8.      Ismail A.S
      9.      Ishaq A.S
     10.  Yaakub A.S
     11.  Ayub A.S
     12.  Syuib A.S
     13.  Musa A.S
     14.  Harun A.S
     15.  Zulkifli A.S
     16.  Daud A.S
     17.  Sulaiman A.S
     18.  Ilya A.S
     19.  Ilyasa A.S
     20.  Yunus A.S
     21.  Zakaria A.S
     22.  Yahya A.S  
     23.  Isa A.S
     24.  Muhammad S.A.W

5)Percaya kepada Hari Kiamat

Masalah yang berhubung dengan hari kiamat amat panjang huraian, mamadai saya sentuh sepintas lalu sahaja.

Perkara-perkara yang berhubung dengan hari kiamat ialah bertolak daripada kepercayaan kepada :
a) Adanya mati.
b) Pembalasan alam kubur,azab atau nikmah
c) Hari kebangkitan, setelah dunia dihancurkan semua.
d) Padang Mahsyar, tempat kesemua manusia dan jin akan dikumpulkan.
e) Dihisab segala amalan, dilakukan dengan dangan mengguna neraca timbangan.
f)  Meniti titian sirat.
g) Adanya syurga dan neraka.  

        6) Percaya kepada qadak dan qadar

 a) Pengertian qadak dan qadar

Qadak : Bererti kejadian,hokum yang terjadi dan yang berlaku pada diri seseorang.
Contohnya: Kaya,miskin,elok,buruk,untung,rugi,hidup,mati dan sebagainya.

Qadar : Bererti ukuran dan sukatan yang ditentukan atas tiap-tipa makhluk.
Contohnya : Ahmad telah di tentukan akan sakit pada 1 Muharram. Maka apabila tiba tarikh tersebut, Ahmad pun sakit.Ketentuan pada 1 Muharram itulah yang dinamakan qadar atau takdir dan penyakit yang menimpa Ahmad pada 1 Muharram itulah yang disebut sebagai qadak.

  b) Perbezaan antara masyarakat beriman dan masyarakat tidak beriman

Masyarakat Beriman
Masyakarat Tidak Beriman
a)Menjadikan Al-Quran dan As-sunnah sebagai panduan dan sumber rujukan
a)Lebih cenderung menggunakan logik akal fikiran dan hawa nafsu semata - mata
b)Sebarang tindakan yang dilakukan adalah berpandukan syariat dan nilai-nilai kemanusiaan.
b)Tindakan mereka adalah bertentangan dengan syariat dan didorong oleh hawa nafsu.
c)Tidak akan mnelakukan jenayah kerana mereka patuh kepda larangan Allah S.W.T dan Rasulnya.
c)Kerap melakukan jenayah dan kerosakan di muka bumi kerana didorong sifat tamak dan bertindak mengikut hawa nafsu.

   1.3 : TENTANG IHSAN

a) Pengertian Ihsan.

Ihsan itu ialah bahawa “kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya,tetapi jika kamu tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Dia melihat kamu. Ihsan juga adalah melakukan ibadah dengan  khusyuk, ikhlas dan yakin bahwa Allah senantiasa mengawasi apa yang dilakukannya. Hadist riwayat  muslim”dari Umar bin Khatab ia berkata bahwa mengabdikan diri kepada Allah hendaklah dengan perasaan seolah-olah anga melihat-Nya,maka hendaklah anda merasa bahwa Allah melihatmu.”

Ihsan ( ناسحI ) adalah kata dalam bahasa Arab yang berarti “kesempurnaan” atau “terbaik.” Dalam terminologi agama Islam, Ihsan berarti seseorang yang menyembah Allah seolah-olah ia melihat-Nya, dan jika ia tidak mampu membayangkan melihat-Nya, maka orang tersebut membayangkan bahwa sesungguhnya Allah melihat perbuatannya.

Islam dibangun di atas tiga landasan utama, yaitu Iman, Islam, dan Ihsan. Oleh karenanya, seorang muslim hendaknya tidak memandang ihsan itu hanya sebatas akhlak yang utama saja, melainkan harus dipandang sebagai bagian dari akidah dan bagian terbesar dari keislamannya.

Lalu bagaimana caranya? Dalam mengejawantahkan ihsan bagi mahluk sosial seperti manusia, khususnya kaum muslim ialah dengan cara berbuat baik. Karena dengan pemahaman ihsan ini kita merasa selalu diawasi oleh Allah Yang Maha Melihat, dengan begitu kita tidak akan mau melakukan perbuatan buruk, kalaupun sampai terbersih maka tetap saja kita tidak akan mahu mengerjakannya disebabkan Ihsan tadi. Selain berbuat baik Ihsan juga merupakan salah satu cara agar kita bisa khusyuk dalam beribadah kepada Allah. Kita beribadah seolah-olah kita melihat Allah. Jika tidak bisa, kita harus yakin bahwa Allah SWT yang Maha Melihat selalu melihat kita.

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (yaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.”
(QS.Qaaf : 16-18)
“Sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mengawasi.”
(QS.Al Fajr : 14)

Orang yang ihsannya kuat akan rajin berbuat kebaikan karena dia berusaha membuat senang Allah yang selalu melihatnya. Sebaliknya dia malu berbuat kejahatan karena dia selalu yakin Allah melihat perbuatannya.

“Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
 (QS.Al-Baqarah:284)

Dalam Al-Qur`an, terdapat 166 ayat yang berbicara tentang ihsan dan implementasinya. Dari sini kita dapat menarik satu makna, betapa mulia dan agungnya perilaku dan sifat ini, hingga mendapat porsi yang sangat istimewa dalam Al-Qur`an. Rasulullah pun sangat memberi perhatian terhadap masalah ihsan ini. Sebab, ia merupakan puncak harapan dan perjuangan seorang hamba. Puncak semua pengajaran yang dilakukan Rasul pun mengarah kepada satu hal, yaitu mencapai ibadah yang sempurna dan akhlak yang mulia. Bahkan, di antara hadist-hadist mengenai ihsan tersebut, ada beberapa yang menjadi landasan utama dalam memahami agama ini. Rasulullah saw. menerangkan mengenai ihsan ketika ia menjawab pertanyaan Malaikat Jibril tentang ihsan dimana jawaban tersebut dibenarkan oleh Jibril, dengan mengatakan, “Engkau menyembah Allah seakan- akan engkau melihat-Nya, dan apabila engkau tidak dapat melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia melihatmu.”
(HR. Muslim)

Ihsan adalah puncak ibadah dan akhlak yang senantiasa menjadi target seluruh hamba Allah swt. Sebab, ihsan menjadikan kita sosok yang mendapatkan kemuliaan dari-Nya. Sebaliknya, seorang hamba yang tidak mampu mencapai target ini akan kehilangan kesempatan yang sangat mahal untuk menduduki posisi terhormat di mata Allah swt. Di kesempatan yang lain, Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya Allah telah mewajibkan kebaikan pada segala sesuatu, maka jika kamu membunuh, bunuhlah dengan baik, dan jika kamu menyembelih, sembelihlah dengan baik.”
(HR. Muslim )

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat ihsan, serta memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran”
(An-Nahl: 90 )
b) Tiga Aspek Pokok Dalam Ihsan

Ihsan meliputi tiga aspek yang fundamental. Ketiga hal tersebut adalah ibadah, muamalah, dan akhlak. Ketiga hal inilah yang menjadi pokok bahasan dalam ihsan.

1.     Ibadah

Kita berkewajiban ihsan dalam beribadah, yaitu dengan menunaikan semua jenis ibadah, seperti shalat, puasa, haji, dan sebagainya dengan cara yang benar, yaitu menyempurnakan syarat, rukun, sunnah, dan adab-adabnya. Hal ini tidak akan mungkin dapat ditunaikan oleh seorang hamba, kecuali jika saat pelaksanaan ibadah-ibadah tersebut ia dipenuhi dengan cita rasa yang sangat kuat (menikmatinya), juga dengan kesadaran penuh bahwa Allah senantiasa memantaunya hingga ia merasa bahwa ia sedang dilihat dan diperhatikan oleh-Nya. Minimal seorang hamba merasakan bahwa Allah senantiasa memantaunya, karena dengan inilah ia dapat menunaikan ibadah-ibadah tersebut dengan baik dan sempurna, sehingga hasil dari ibadah tersebut akan seperti yang diharapkan. Inilah maksud dari perkataan Rasulullah saw yang berbunyi,

“Hendaklah kamu menyembah Allah seakan-akan engkau melihat-Nya, dan jika engkau tak dapat melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia melihatmu.”

Kini jelaslah bagi kita bahwa sesungguhnya arti dari ibadah itu sendiri sangatlah luas. Maka, selain jenis ibadah yang kita sebutkan tadi, yang tidak kalah pentingnya adalah juga jenis ibadah lainnya seperti jihad, hormat terhadap mukmin, mendidik anak, menyenangkan isteri, meniatkan setiap yangmubah untuk mendapat ridha Allah, dan masih banyak lagi. Oleh karena itulah, Rasulullah saw. menghendaki umatnya senantiasa dalam keadaan seperti itu, yaitu sentiasa sadar jika ia ingin mewujudkan ihsan.

2.      Muamalah

Dalam bab muamalah, ihsan dijelaskan Allah swt. pada surah An-Nisaa’ ayat 36, yang     berbunyi sebagai berikut, “Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatupun dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu bapak, karib kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat maupun yang jauh, teman sejawat, ibnu Sabil dan hamba sahayamu.”

Kita sebelumnya telah membahas bahwa ihsan adalah beribadah kepada Allah dengan sikap seakan-akan kita melihat-Nya, dan jika kita tidak dapat melihat-Nya, maka Allah melihat kita. Kini, kita akan membahas ihsan dari muamalah dan siapa saja yang masuk dalam bahasannya.

Berikut ini adalah mereka yang berhak mendapatkan ihsan tersebut:
a. ihsan kepada kedua orang tua
b. ihsan kepada karib kerabat
c. ihsan kepada anak yatim dan fakir miskin
d. ihsan kepada tetangga dekat, tetangga jauh, serta teman sejawat
e. ihsan kepada Ibnu Sabil dan hamba sahaya
f. ihsan dengan perlakuan dan ucapan yang baik kepada manusia
g. ihsan dalam hal muamalah
h. ihsan dengan berlaku baik kepada binatang

3.      Akhlak

Ihsan dalam akhlak sesungguhnya merupakan buah dari ibadah dan muamalah. Seseorang akan mencapai tingkat ihsan dalam akhlaknya apabila ia telah melakukan ibadah seperti yang menjadi harapan Rasulullah dalam hadits yang telah dikemukakan di awal tulisan ini, yaitu menyembah Allah seakan-akan melihat-Nya, dan jika kita tidak dapat melihat-Nya, maka sesungguhnya Allah senantiasa melihat kita. Jika hal ini telah dicapai oleh seorang hamba, maka sesungguhnya itulah puncak ihsan dalam ibadah. Pada akhirnya, ia akan berbuah menjadi akhlak atau perilaku, sehingga mereka yang sampai pada tahap ihsan dalam ibadahnya akan terlihat jelas dalam perilaku dan karakternya.

Jika kita ingin melihat nilai ihsan pada diri seseorang yang diperoleh dari hasil maksimal ibadahnya– maka kita akan menemukannya dalam muamalah kehidupannya. Bagaimana ia bermuamalah dengan sesama manusia, lingkungannya, pekerjaannya, keluarganya, dan bahkan terhadap dirinya sendiri. Berdasarkan ini semua, maka Rasulullah saw. mengatakan dalam sebuah hadits,

“Aku diutus hanyalah demi menyempurnakan akhlak yang mulia.”

Ciri-ciri Kelebihan Ihsan :
-  Mentaati perintah dan larangan Allah SWT dengan ikhlas
-  Senantiasa amanah ,jujur dan menepati janji
-  Merasakan nikmat dan haus akan ibadah
-  Mewujudkan keharmonisan masyarakat
-  Mendapat ganjaran pahala dari Allah SWT.

Cara Penghayatan Ihsan Dalam kehidupan :
-  Menyembah dan beribadah kepada Allah
-  Memelihara kesucian aqidah tidak terbatal
-  Mengerjakan ibadah fardhu ain dan sunat
-  Hubungan baik dengan keluarga,tetangga dan masyarakat
-  Melakukan perkara-perkara yang baik
-  Mengamalkan sifat-sifat mahmudah
-  Bersyukur atas nikmat Allah SWT.

Kesimpulannya, ihsan adalah puncak prestasi dalam ibadah, muamalah, dan akhlak. Oleh karena itu, semua orang yang menyadari akan hal ini tentu akan berusaha dengan seluruh potensi diri yang dimilikinya agar sampai pada tingkat tersebut. Siapapun kita, apapun profesi kita, di mata Allah tidak ada yang lebih mulia dari yang lain, kecuali mereka yang telah naik ketingkat ihsan dalam seluruh sisi dan nilai hidupnya. Semoga kita semua dapat mencapai hal ini, sebelum Allah swt. mengambil roh ini dari kita.


RUJUKAN
1. Ahmad Junaidi B.Ali,Mohd Syahar Barkat Ali,Nor Shahily,Suhaila Hj Ismail  
        :Pendidikan Syariah Islamiah SPM Tingkatan 4&5.
     
    2. Azrul Azlin ,Ismail Kamus Dato’
        : Indahnya Hidup Bersyariat

      

     DISEDIAKAN OLEH 
  1. ABDUL  GHAFUR BIN ABDUL RAZAK
  2. MUHAMMAD AIZAT BIN JUHARI
  3. MUHAMMAD LOKMAN HAKIMI B.MOHD FAUZI
  4. MUQRI  NABIL BIN SAHYAR
       (DIPLOMA PENDIDIKAN PENGAJIAN ISLAM)
       






   


No comments:

Post a Comment