Saturday, 14 June 2014

ZAKAT


PENGENALAN
Islam adalah agama yang bersifat tolong menolong dan lindung-melindungi. Ia merupakan satu cara hidup yang dikurniakan oleh Allah SWT dengan memuliakan manusia dan menghormati mereka agar kehidupan manusia hanya akan terlaksana apabila mereka mengetahui akan hakikat dirinya terlebih dahulu. Lantaran itu, barulah mereka mengetahui bahawa mereka adalah hamba Tuhan yang Maha Esa, iaitu Allah SWT yang bersifat dengan segala sifat kesempurnaan.

Kemudian dengan memastikan wujudnya unsur-unsur untuk hidup mulia akan memungkinkan mereka dapat mengabdikan diri kepada Allah. Usaha ni tidak lengkap tanpa unsur tolong-menolong dan lindung-melindungi yang berasaskan hormat-menghormati sehingga tidak ada peluang bagi sesiapa pun melakukan kezaliman dan pengkhianatan.

Syariat Islam berbeza sama sekali dengan sebarang undang-undang cipataan manusia. Ia adalah satu peraturan yang dapat memenuhi segala keperluan asas dan kepentingan manusia yang bersesuaian dengan jiwa dan peningkatan tarafnya. Agama Islam dapat memenuhi keperluan tersebut melalui satu sistem bersepadu yang bermula dengan pembentukan aqidah yang betul, membetulkan pandangan terhadap alam semesta  dan kehidupan, pembentukan akhlak yang mulia dan menyediakan garis panduan yang bersistem dan berkesan.

Zakat adalah salah satu daripada ciri-ciri tersebut yang disyariatkan oleh Allah SWT untuk membentuk peribadi manusia, sesuai dengan pra-syarat kebahagian sesebuah masyarakat yang harmoni, mahupun sebagai individu yang menyangjungi kebahagiannya dalam kehidupan ini.

PENGERTIAN ZAKAT MENURUT ISLAM
Perkataan zakat itu sendiri berasal daripada bahasa Arab. Menurut  pengertian bahasa ia bermaksud bersih ataupun suci.  Tetapi menurut pergertian Islam, ia adalah kadar yang ditetapkan ke atas harta-harta tertentu, dikeluarkan kepada orang tertentu dan mempunyai syarat-syarat yang sudah ditentukan.

Zakat adalah tuntutan ibadah yang tersendiri dalam Islam melalui harta benda dan kekayaan yang dimiliki oleh seseorang. Selain itu, zakat juga adalah asas yang kuat bagi membentuk sistem ekonomi umat Islam yang menjamin keadilan dan ketenteraman hidup di daripada rukun Islam yang bercorak kemasyarakatan dan bertujuan melahirkan keseimbangan dan mendekatkan jurang perbezaan serta mengekalkan perpaduan dan kehormonian dalam masyarakat. Memandangkan betapa besar erti zakat dan kepentingan dalam membangunkan umat, maka sesiapa yang mengingkari hukum wajib zakat adalah terkeluar daripada Islam.

Zakat merupakan satu syariat kemanusian yang kekal. Syariat zakat diwarisi daripada nabi-nabi terdahulu sebelum kedatangan agama Islam lagi. Sesebuah masyarakat dianggap tidak beragama tanpa ada kewajipan bermasyarakat yang telah lama berakar umbi seperti zakat. Zakat menjadi ibadah yang diwajibkan oleh Allah SWT sebagai salah satu jaminan sosial serta kebajikan manusia, kesinambungan sepanjang masa. Zakat merupakan keistimewaan yang besar kerana dijadikan sumber kewangan yang abadi dalam sistem kewangan Islam.

DEFINISI PADA SYARA’
Pengertian zakat pada istilah syara’ ialah kadar tertentu yang diambil daripada sebahagian harta tertentu, yang wajib diberikan kepada golongan tertentu apabila cukup syarat-syarat yang ditentukan.

TUJUAN MENGELUARKAN ZAKAT
Zakat dilaksanakan atas sebab-sebab dan tujuan tertentu. Antara tujuan dilaksanakan zakat ialah untuk membantu orang miskin serta golongan yang tidak berkemampuan daripada pelbagai segi. Memberi peluang kepada golongan miskin untuk sama-sama berasa senang dan tidak berasa terlalu terhimpit dengan kemiskinan. Selain itu, untuk menghapuskan atau mengurangkan tingkat di antara golongan miskin dan juga golongan kaya.

Bukan itu sahaja, untuk menghindarkan serta menghapuskan sifat tamak dan sombong di kalangan orang kaya dan golongan berpendapatan tinggi. Akhir sekali untuk menyedarkan golongan yang berkemampuan dan kaya akan tanggungjawab mereka terutamanya dalam membantu golongan yang lebih susah.

Hukum Zakat
Zakat adalah antara rukun Islam yang penting . Hukum zakat mempunyai dalil-dalil mutamad dari sedut petunjuk dan sabitnya. Ia menjadikan hukum zakat itu jelas dan mudah diketahui dari sedut agama. Oleh itu, hukum orang yang menafikan wajib zakat adalah kafir. Ini berdasarkan firman Allah SWT:

واقيموا الصلوة وءاتوا الزكوة
             Maksudnya : Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkan zakat.
                                                                                                  ( Surah al-Baqarah :43)

Oleh kerana perintah mendirikan solat adalah wajib, begitu juga menunaikan zakat adalah wajib. Ini kerana perintah dan arahan menunaikan zakat dengan sighah fi’il amar atau suruhan. Perintah mengeluarkan zakat disebut berulang-ulang kali di dalam al-Quran pada 32 tempat.

Hadith seterusnya, Rasulullah SAW bersabda kepada Mu’az RA ketika Baginda mengutuskannya ke Yaman yang bermaksud :

“ Jika mereka mematuhi perkara itu, beritahulah mereka bahawa Allah mewajibkan solat ke atas mereka lima waktu sehari semalam. Jika mereka mematuhi perkara itu zakat ke atas mereka yang diambil daripada orang kaya lalu diagih-agihkan kepada orang fakir di kalangan mereka.”                                                             
                                                                                             Riwayat Muslim (130)

Hadith ini menunjukkan zakat diberi kepada golongan fakir negeri yang dipungut zakat pada asalnya. Akan tetapi para fuqaha mengharuskan untuk dipindahkan zakat kepada negeri yang lain jika penduduk tersebut memerlukannya sebagaimana pendapat Syeikh al-Syarbasi.

Selain itu, hukum memberi sedekah kepada peminta sedekah atau memberi zakat kepada mereka adalah bergantung kepada keadaan dan individu. Ini kerana ada yang meminta sedekah tetapi mempunyai harta dan asset yang banyak. Inilah fatwa Syeikh Ibn Jabrin.

ZAKAT FITRAH
Pergertian zakat fitrah merupakan zakat yang dilaksanakan pada bila-bila masa di dalam bulan Ramadhan atau bulan puasa. Seseorang yang telah cukup syarat diwajibkan membayar zakat fitrah kerana merupakan salah satu rukun Islam. Tempoh bagi pembayaran zakat fitrah apabila masuk bulan Ramadhan sehingga terbenam matahari 30 Ramadhan iaitu sebelum tibanya 1 Syawal. Apabila sudah masuk bulan Syawal, kita tidak boleh lagi membayar zakat kerana sudah melebihi tempoh yang telah ditetapkan. Zakat fitrah berasal dari fitrah yang telah dijadikan oleh Allah SWT kepada semua makhluk-Nya.

Ibnu al-Rifa’ah menyatakan, ianya diwajibkan ke atas kejadian manusia untuk tujuan membersihkan jiwa dan mengembangkan amalannya. Waki’e al-Jarrah berpendapat bahawa zakat fitrah untuk bulan Ramadhan sama seperti sujud sahwi untuk solat bagi menampung kekurangan puasa yang telah dikerjakan seperti sujud sahwi itu adalah untuk menampung kekurangan solat.

Manakala, Ibnu Qutaibah berpendapat, maksud zakat fitrah ialah sedekah untuk jiwa berdasarkan kepada fitrah yang merupakan asal kejadian. Walau bagaimanapun, Ibnu Daqiq al-‘Aid telah memberi pendapat yang mengatakan bahawa makna zakat fitrah itu berdasarkan kepada waktunya adalah pendapat yang lemah. Alasannya ialah zakat itu adalah disandarkan kepada fitrah dan bukan untuk menunjukkan kepada waktu wajibnya, bahkan maksudnya ialah untuk menyandarkan zakat itu kepada kebenaran untuk berbuka dan mengakhiri Ramadhan.

Ada keterangan yang menunjukkan wajibnya zakat fitrah memang sudah jelas diterangkan dalam hadis berikut: “Abdullah bin Umar melaporkan, Nabi Muhammad mewajibkan zakat fitrah pada bulan Ramadhan segantang tamar ataupun segantang gandum ke atas setiap orang merdeka ataupun hamba, lelaki ataupun perempuan di kalangan orang Islam.”

Menurut al- Khatib al-Syarbini, dinamakan zakat fitrah kerana beberapa sebab. Antaranya ialah kerana kewajipan mengeluarkan zakatnya berlaku dengan masuknya waktu dibenarkan berbuka untuk berhari raya. Zakat fitrah adalah berasal dari fitrah yang dijadikan oleh Allah SWT kepada semua makhluk-Nya sebagaimana firman Allah SWT:

التي فطر الناس عليها
Maksudnya : Iaitu agama yang Allah menciptakan manusia ( dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya.
                                                                                                  ( Surah al-Rum: 30)

Gunanya zakat fitrah
Orang yang sedang berpuasa kadang-kadang terlanjur mengeluarkan kata-kata yang keji, yang disebabkan oleh urusun duniawi. Sedang beribadat puasa adalah ibadat suci, yang harus dipelihara baik-baik. Sebagai seorang yang sedang melakukan ibadat suci, tidak selayaknya ia mengeluarkan kata-kata yang keji itu.

Umpamanya mengumpat, bergunjing, memaki-maki dan lain-lainnya. Sebab semuanya itu adalah mengotorkan jia orang yang berpuasa. Oleh sebab itu agama Islam memerintahkan supaya mengeluarkan zakat fitrah untuk mensucikan jiwa orang yang berpuasa. Juga untuk menolong fakir miskin, supaya mereka sama merasakan pula kelazatan berhati raya.

Waktu membayar zakat fitrah
Menurut pendapat ulama feqah, bahawa untuk membayarkan zakat fitrah itu ada lima waktunya. Waktu jawaz (boleh) , waktu wajib (harus) waktu afdaal (ulama), waktu makruh dan waktu haram. Waktu jawaz ialah sejak awal bulan Ramadhan, waktu wajib ialah bila matahari telah terbenam, waktu afdal, ialah sebelu, manusia keluar untuk mengerjakan sembahyang hari raya, waktu makruh ialah sesudah selesai hari raya iaitu esoknya.

Syarat-syarat wajib berzakat
·         Islam
Orang kafir tidak wajib berzakat sebagai kewajiban yang dituntut di dunia. Hal ini berdasarkan hadith Rasulullah SAW daripada kata-kata Abu Bakar RA:

هذه فريضة الصدقة التي فرضها رسول الله صلي الله عليه وسلم علي المسلمين
Maksudnya : Ini adalah kewajipan berzakat yang telah difardhukan oleh Rasulullah SAW ke atas orang Islam.”

Perkataan ke atas orang Islam itu adalah jelas menunjukkan bahawa orang bukan Islam tidak dituntut berzakat di dunia ini. Bagaimanapun, zakat yang tidak wajib ke atas orang kafir itu ialah zakat harta. Tetapi, zakat fitrah, mereka wajib mengeluarkannya bagi kaum keluarganya yang Islam yang di bawah tanggungannya.

·         Memiliki nisab
Nisab ialah had minimum harta yang dimiliki. Hal ini akan dijelaskan kemudian dan begitu juga tentang dalilnya ketika membahaskan jenis-jenis harta yang wajib zakat. Zakat perhiasan wanita apabila sampai nisab diwajibkan iaitu sebanyak 20 mithqal emas.

·         Cukup setahun qamariah memiliki nisab
Zakat tidak  wajib walau seberapa banyak sekalipun harta yang dimiliki kecuali setelah genap setahun memilikinya. Hal ini berdasarkan hadith Rasulullah SAW :

ليس في مال زكاة حتي يحول عليه الحول
Maksudnya : “ Tidak wajib zakat harta hingga berlalu masa setahun.” 
( Riwayat Abu Daud)

Syarat tersebut dikecualikan bagi zakat tanam-tanaman,buah-buahan dan galian. Oleh itu tidak disyaratkan genap setahun memilikinya. Bahkan zakatnya wajib dikeluarkan dengan segara baik sehaja mendapat hasilnya. Tidak dikenakan zakat pada permata, kasturi dan anbar tanpa khilaf. Ijmak ulama juga bahawa tidak dikenakan zakat seperti yang dikeluarkan tumbuhan daripada bumi. Antaranya ialah tebu, kayu api dan lain-lain.

Selain itu, tidak dikenakan zakat daripada tembaga, besi kaca dan bahan galian yang lain selain daripada emas dan perak dengan ijma. Seterusnya ijma para ulama juga tidak dikenakan zakat harta perhiasan daripada permata dan yaqut.

Orang yang wajib dan cukup hartanya setiap tahun wajib mengeluarkan zakat. Sebaliknya, orang Islam yang tidak cukup hartanya satu nisbah, tidak wajib baginya mengeluarkan zakat.

Hikmah berzakat
Antara hikmah diwajibkan zakat ada banyak. Ia adalah untuk kebaikan pengeluar zakat dan juga penerimanya. Faedah zakat juga dapat dinikmati oleh individu dan masyarakat. Antara hikmah dan faedah tersebut adalah seperti satu cara pengabdian diri terhadap Allah SWT dengan cara mengeluarkan  sebahagian harta untuk diberikan kepada orang lain yang kurang bernasib baik seperti fakir miskin agar dapat turut sama mengecapi nikmat Allah.

Amalan berzakat boleh membiasakan diri pengeluarnya supaya bersifat pemurah dan suka mengerjakan ibadah qurban. Amalan itu juga boleh membuang sifat kedekut dan unsur-unsur bakhil. Hakikat ini dapat dirasai oleh pengeluar zakat dan dia juga menyedari bahawa zakat itu lebih ketara kepada penambahan harta daripada menguranginya. Hal ini ssebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW dengan sabdanya:

ما نقصت صدقة من مان مال
Maksudnya : “ Zakat itu tidak mengurangi harta”
                                                                                                          ( Riwayat Muslim)

Allah SWT akan menjauhkan harta tersebut daripada  sesuatu yang memudharatkannya dan memeliharanya daripada gangguan manusia. Selain daripada perkara tersebut, Allah SWT juga menunjukkan  cara-cara untuk memanfaatkan dan mengembangkan harta tersebut kepada pemiliknya. Di samping itu, Allah SWT memberikan ganjaran pahala yang besar kerana mengeluarkan harta semata-mata untuk kerehhaan-Nya.

Selain itu, zakat boleh menguatkan hubungan persaudaraan dan kasih saying antara pengeluar zakat dengan orang lain. Apabila kesedaran ini wujud dalam masyarakat, setiap orang Islam mampu menunaikan kewajipan mengeluarkan zakat kepada pihak yang berhak menerimanya. Ianya dapat dilihat betapa eratnya jalinan kasih sayang sesama individu di kalangan orang Islam dan masyarakat keseluruhannya.

Zakat juga berperanan untuk memastikan sesebuah anggota masyarakat itu menjadi lebih sempurna. Meskipun begitu, terdapat pelbagai keadaan dan unsur-unsur yang memperluaskan jurang perbezaan taraf sosial iaitu bertambahnya  golongan ynag memerlukan bantuan serta golongan fakir. Zakat berfungsi memelihara masyarakat daripada jurang perbezaan taraf sosial yang ketara. Golongan yang berada dan mewah membantu golongan yang miskin sedangkan golongan yang daif mengasihi golongan yang berada. Zakat juga membersihkan harta benda daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan, sesuai dengan hadis yang diriwayatkan daripada Rasulullah SAW yang bermaksud:

Daripada Jabir r.a Rasulullah SAW bersabda :

“ Sesiapa yang menunaikan zakat hartanya, nescaya akan hapuslah segala perkara yang boleh merosakkan hartanya.”

Selain itu, zakat merupakan cara yang dapat membersihkan hati daripada sifat-sifat keji yang menberi kesan kepada masyarakat, iaitu sifat berdendam, iri hati dan hasad dengki. Bagaimanapun sifat berkasih sayang, tolong –menolong  dan saling bersimpati. Fenomena ini bukan hanya propaganda  yang dilaung-laungkan sahaja, malah ia telah menjadi satu realiti yang nyata dan bukan fantasi yang direka. Oleh sebab itu, ia dapat membersihkan bersih jiwa daripada sifat hasad dengki dan iri hati serta mengeratkan hubungan persaudaraan sekalipun mereka berbeza dari segi kemewahan dan kekayaan. Ini berdasarkan firman Allah SWT:

خذ من امولهم صدقة تطهرهم وتزكيهم بها
Maksudnya: “Ambilllah ( sebahagian ) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat) , supaya dengannya engkau membersihkan mereka ( dari dosa) dan menyucikan mereka ( dari akhlak yang buruk).                                                                          
                                                                                                           (Surah al- Taubah:103)

Secara ringkasnya, zakat fitrah berfungsi sebagai menyucikan dosa bagi yang berdosa, memberi makan kepada golongan miskin dan menampal kekurangan puasa. Bukan itu sahaja, mensyukuri kepada Allah SWT kerana sempurnanya Ramadhan, bersyukur kepada Allah SWT dan memberi kegembiraan kepada orang yang lapar pada hari raya.

Jenis-jenis dan syarat-syarat mengeluarkan zakat
Zakat tergolong kepada dua jenis yang pertama zakat “ badaniah” iaitu zakat tubuh badan atau zakat fitrah. Zakat “maliah” iaitu zakat harta benda seperti wang, perniagaan, binatang ternakan dan sebagainya.

Syarat wajib zakat fitrah
·        Islam ( yang bukan Islam tidak diwajibkan berzakat)
Bagaimanapun, zakat yang tidak wajib ke atas orang kafir itu ialah zakat harta. Tetapi zakat fitrah, mereka wajib mengeluarkannya bagi kaum keluarganya yang Islam yang di bawah tanggungannya.
·         
      Merdeka  ( hamba tidak wajib mengeluarkan zakat)
·        
           Terbenam matahari pada hari terakhir bulan Ramadhan
Sesiapa yang meninggal dunia selepas matahari terbenam pada hari tersebut , wajib bayar zakat fitrah atasnya sama ada meninggal dunia setelah dia mampu mengeluarkannya atau sebelumnya. Tidak wajib zakat atas bayi yang baru dilahirkan selepas matahari terbenam, dan sesiapa sahaja yang meninggal dunia sebelum matahari terbenam. Sementara bayi yang wajib dilahirkan sebelum matahari terbenam wajib dikeluarkan zakat fitrahnya.

·      Memiliki harta yang melebihi keperluan untuk makan bagi diri dan tanggungannya pada siang dan malam raya, serta keperluan tempat tinggal dan khadam jika perlu.

Hukum Zakat Fitrah
Ulama telah berselisih tentang hukum zakat fitrah kepada tiga pendapat, iaitu hukum adalah fardhu. Inilah pendapat mazhab Maliki, Syafie dan Ahmad. Begitu juga pendapat Abu al- Aliyyah, Ata’ dan Ibn Sirin manakala menurut mazahab hanafi pula berpendapat bahawa ianya adalah wajib dan bukan fardhu. Fardhu menurut pandangan mereka ialah hukum yang ditetapkan dengan dalil yang qat’ie, manakala wajib pula ialah hukum yang ditetapkan dengan dalil yang zamni. Manakala, hukumnya adalah sunat muakkad sebagaimana yang dinaqalkan oleh al-Malikiyyah dari ashab. Ia juga merupakan pendapat sebahagian al-Zahiriah dan Ibn al- Liban daripada al-Syafi’eyyah.

Ibnu Qudamah menyatakan bahawa pendapat yang sahih ialah hukumnya fardhu berdasarkan kepada Ibn Umar: Rasulullah SAW telah memfardhukan zakat fitrah dan juga berdasarkan kepada ijma’ ulama yang berpendapat hukumnya adalah fardhu. Perselisihan yang berlaku di antara jumhur dengan al-Hanafiyyah adalah perselisihan pada istilah sahaja.

Kadar bayaran zakat fitrah
Kadar bayaran mengikut cara asal ialah 1gantang Baghdad makanan asasi sesuatu tempat seperti beras atau gandum. Kedua, mengikut sukatan timbangan sebanyak 2.27 kilogram bersamaan nilai mengikut kadar nilai matawang semasa.

ZAKAT HARTA
Zakat harta seperti wang simpanan, emas dan perak, binatang ternakan biji-bijian dan perniagaan pada asasnya mempunyai syarat-syarat yang sama seperti ;
  1.                       Islam.
  2.                        Sempurna milik.
  3.                 Merdeka.
  4.                 Cukup nisab (mengikut kadar-kadar tertentu bagi jenis-jenis zakat).
  5.                      Cukup haul (memiliknya tidak kurang daripada 1 tahun).


Cukup nisab ini ada perbezaannya bagi zakat-zakat berikut:

Zakat Emas dan Perak
Emas dan  perak ialah galian-galian yang diwajibkan zakat oleh Islam. Perkara ini telah dijelaskan oleh al-Quran surah al-Taubah 34-35 yang bermaksud:

“ Dan mereka yang menyimpan emas dan perak, dan tidak membelanjakannya pada jalan Allah ( mengeluarkan zakat ), maka gembirakanlah mereka dengan azab yang pedih. Pada hari mereka dibakar di dalam neraka Jahanam dan dibakar muka mereka, rusuk dan belakang mereka seraya dikatakan kepadanya, “ Inilah harta yang kamu simpan selama ini buat dirimu, maka rasailah balasan yang kamu simpan dahulu.”

Kadar yang wajib dikeluarkan ialah:
·         Emas
Nisab emas ialah seberat  20 miskal iaitu bersamaan 25 mayam 2.7108 saga emas. Kadar zakat emas yang cukup nisabnya ialah 2.5% atau 1/40.

·         Perak
Nisab perak ialah 200 dirham iaitu bersamaan 176 maryam 6.9732 saga perak. Kadar zakat yang wajib dikeluarkannya sama seperti kadar emas iaitu 2.5% atau 1/40.

Zakat Galian dan Harta Karun
Ø  Hasil galian / perlombongan emas atau perak yang cukup nisbahnya sebanyak  20 miskal atau lebih hendaklah  dikeluarkan zakatnya sebanyak 2.5% tanpa menunggu cukup setahun sebagaimana harta  simpanan emas dan perak.
Ø  Harta kekayaan yang djumpai tertanam di dalam tanah dan dipercayai hasil simpanan orang-orang jahiliah dahulu (harta rikaz) wajib dikeluarkan zakatnya sebanyak 20% daripadanya tanpa menunggu cukup setahun dan nisabnya yang tertentu. Nisabnya ialah sebanyak mana bahan itu dijumpai.
Ø  Mengikut kadar sekarang ; 20 miskal bersamaan dengan 85 gram emas atau nilai yang menyamai 85 gram emas, di mana nilai tersebut sentiasa berubah-ubah mengikut harga pasaran emas semasa.

Perhiasan Emas dan Perak
Emas dan perak yang dijadikan perhiasan perempuan tidak diwajibkan zakat kecuali yang berlebihan daripada sepatutnya.

Zakat KWSP ( Kumpulan Wang Simpanan Pekerja )
KWSP dikenakan zakat kerana konsepnya sama seperti wang simpanan, Cuma perbezaannya simpanan di KWSP tidak boleh dikeluarkan sewenang-wenangnya seperti akaun simpanan biasa. Caruman wang pekerja dan majikan ke dalam KWSP dikenakan zakat apabila cukup nisab dan haul. Terdapat 2 pendapat dalam pengiraan zakat KWSP.

·         Milik Tak Sempurna
Zakat hanya wajib dikeluarkan ketika bersara atau mengeluarkan sebahagian wang daripada KWSP semasa cukup umur. Kadarnya ialah 2.5%.

·         Milik Sempurna
Wang yang tersimpan dalam KWSP dikenakan zakat apabila ianya cukup nisab dan haul (caruman wang pekerja sahaja iaitu tidak termasuk caruman majikan). Ini bermaksud ianya wajib dikeluarkan zakat apabila memenuhi syarat syaratnya walaupun wang tersebut masih berada dalam tabung KWSP. Kadarnya ialah 2.5% apabila caruman melebihi nisab.

Selain zakat harta diatas ialah zakat wang dan perniagaan, zakat saham, zakat binatang ternakan dan zakat biji bijian/ buah buahan.

RUJUKAN
1.      Fiqh Syafii Jilid 1 Haji Idris Ahad S.H Pustaka Antara.Sdn.Bhd
2.      Ibadah Zakat Dan Segala Masalahnya Abdul Malik Rahman Jasmin Enterpraise.
3.  Dato Dr Haron Din Menjawab Persoalan Fikah Harian Bersama Ishak Din & Abu Hassan Din Pts Publication.
4.      Zakat Dan Kewangan Islam Mohd Ali Atan Associated Eduacation Distributors (M) Sdn Bhd.
5.      Indahnya Hidup Bersyariat Dato Ismail Kamus Terbitan Telaga Biru.



DISEDIAKAN OLEH :

1) NUR ALYA SYAFIQAH BT SHAMSHULSAKRI
2) NUR BARI’AH ADIBAH BT MOHD FAUZI

-DIPLOMA PENDIDIKAN PENGAJIAN ISLAM
-UNISEL, BESTARI JAYA
              

No comments:

Post a Comment